27 Nisan 2014

Trabzonun mutfağı mı var sanki?


Bugün inanılmaz yazasım tuttu. Böyle oturup anlatsam da durmadan konuşur gibi. Konuşmayı çok sevdiğimi söylemiş miydim? Yalnızca sessizliği bi yerde seviyorum. Onu da söylemeyeceğim. Hatta nedense o yerde fazla konuşmuyorum. Hatta neden konuşamadığımı bilmiyorum ama sadece izlemek yetiyor.

Neyse, mevzu bu değil zaten. Bir yazı gördüm az önce. Trabzonlular ne yer diye. Tabi ki kuymak ile cevaplanmış. Biz kuymak kültürünü tüm dünyaya kanıtlamış millet olarak başka şeyler de yeriz demek isterdim fakat Trabzon mutfağı öyle de geniş bir yer değil. İşte balığımız, mısır ekmeğimiz, turşumuz ve kuymak gibi baş tacımız var. Kayhanalar, kara lahana yemekleri, huliyalar dan falan hiç bahsetmicem. Zira siz anlamaz-sınız.

Geçenlerde Suriye mülteci kampına fotoğraf çekmek için gittiğimde Hatay'da bir eve misafir oldum. İlginç bir misafirlikti. Hiç tanımadığım bir evde, namaz kılmak için izin istemiştim. Sınırda olan bu evin duvarlarında kurşunlar vardı. Çatışmalardan seken kurşunlar da demişti hani. O an buralarda bir yerlerde ölmeliyim demiştim de olmamıştı be gülüm. Neyse, mevzu o değil. sabah olduğu için bize afilli bir sabah sofrası kuruldu ki ne sofra? Sonra öğlen başka bir yere davet edildik. Mekanın üst tarafı bizim için kapatıldı. Yemeklerin bir çoğunun tadına bakamadım. zira künefeye aşık olan bir insan olarak künefeye yer ayırmalıydım minik midemde. Derken o an utanılası bir laf ettim "Oha la, sofraya bak. Çeşit çeşit yemekler, soslar falan. Siz bizim memlekete gelseniz, balık ve türevlerinden başka bişey sunamayız size".

Kendimden utandım sonra. Fakat yapacak bişi yok. Bizim mavimizle, yeşilimiz var bi kere. Ayrıca sen yedin mi hiç Vakfıkebir ekmeğinin arasında miss gibi tereyağından? O zaman sus! Peki hiç tarladan mısır çalıp, deniz kıyısında yaktığın ateşte pişirip yedin mi? Çalmak dediysek, büyükbabanın mısırı canım. Peki sen hiç sürmeneye gidip o odun ateşinde pişen miss gibi pide den yedin mi? Akçabaatta köftenin tadına baktın mı? Uzungöle çıkıp balık yiyemediğin için sac tava yedin mi? Bi zahmet sus!

Neyse efenim. Yemeklerle pek arası olmayan bir insan olarak söylemeliyim ki Trabzon'a aşığım. Yemek kültürümüz doğu sofraları kadar geniş ve acılı olmasa da, idare ediyoruz be güzelim. Bizi havası suyu doyuruyor aslında.

Bir de maçlarımız var ki değmeyin keyfimize. Amaan, anlatmıcam size suyunu sevdiğim memleketimi. Sonra özenir gider de dönmezsiniz. İstanbul gibi çivisini çıkarırsınız memleketin. Kalabalıksız, kendi içinde gayet güzel oralar. Aman diyim, olduğunuz yerde oturun. Hem gittiğinizde yiyecek bişey de bulamazsınız zaten. 

5 yorum:

  1. Ben fasulye turşu kavurmasını da severim. Trabzon'lu olmasam da.:)

    YanıtlaSil
  2. onu ben de çok severim. mmm misss :))

    YanıtlaSil
  3. amaaaan Trabzon başlı başına bir kültür başlı başına bir yemek ziyafeti yahu. çok istedim trabzonlu bi uşak bulayımm ama nasip olmadı :D

    YanıtlaSil
  4. Trabzon'a hiç gitmedim ama manzarası büyüleyici.. ayrıca mısır ekmeniğinize çok severim;)

    YanıtlaSil
  5. merhaba :)
    görmek istediğim bir yer trabzon.

    YanıtlaSil

Bi sesin çıksın..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...